10 hari menternak lemak


Assalamualaikum cinta. :)

Bunyi menternak lemak pun dah berdiri bulu roma mek cah ni ha. Gila tak meremang bulu roma ni, asyik makan, makan dan makan sepanjang cuti Aidiladha hari tu. Kisah Aidiladha disini "Raya Korban Saya". Balik kampung rezeki untuk makan tu selalu ada. Haish dah la makan daging banyak ditambah pula dengan makanan kat bawah ni. Macam mana berat badan tak naik kalau asyik makan jer. Lemak pun dah sebati dalam badan ni. Hukss


Sampai jer dibumi kelantan, terus abah ajak bersarapan. Bungkus nasi kerabu sebab dah lama tak makan. Pergh memang sedap. Kebiasaan orang kampung suka makan nasi berlauk untuk sarapan pagi. Normal dah tu. :))


Jalan-jalan di Tesco Kota Baru berdekatan sungai kelantan Nak tahu suasana cantik di situ boleh la terjah entri ni "Ragam si gadis di pinggiran sungai kelantan". tiba-tiba nak makan Big Apple la pulak. hOho terus beli gara-gara mengidam. Duk kat kampung kerjanya menternak lemak. Lepas pada tu mula la stress berat badan dah naik. Makin chubby. T.T


Makan bubur kacang yang di buat khas dari mak kesayang mek cah. permintaan bubur kacang dari abah so mak terus buatkan. Rasanya yang berlemak so makin berlemak lah badan mek cah ni. Grrr


Di aidiladha dah menjadi tradisi mak buat ketupat palas yang memang sinonim dengan masyarakat kelantan. dengan menggunakan daun palas memang sedap. Ada ketupat palas daging dan ada ketupat palas tawar dicicah air gula melaka. memang sedap. :)


Koktail buah pulak dibuat di aidiladha oleh mak saudara mek cah. memang sedap. bagi 5 bintang lah, dalam masa sejam je dah habis, maklum lah anak-anak buah ramai. ekeke nasib baik sedap. :)


Emak buat mee kuah. yeah! mek cah hanya pembantu dan tolong makan jer. kalau buat memang makan banyak. yelar barang free kan cuma kena tolong masak je. ekeke lagipun letak daging banyak-banyak lagi sedap. Masa aidiladha memang mewah dengan daging lembu sebab ramai orang bagi. :P


Memang tak sah kalau balik kampung tak singgah makan nasi air/bubur nasi atas pasar.wakaf bharu. harganya berpatutan iaitu RM3.50 jer. sama la dengan mee celup. memang sedap. Yum yum!!


Yang terakhir sekali menternak lemak bersama kawan seangkatan iaitu mastura dan anis sebelum kitorang jalan-jalan dan shoot. ekeke kisah kami disini "Jalan-jalan dengan cik ted". Yee Mee sizzling berharga RM5.20 macam tu memang sedap. Kalau makan di tesco Kota baru memang puas hati.

Alhamdulillah rezeki untuk makan masih ada. walaupun dah semakin chubby. so proses diet bermula. hoho kena diet ni, azam nak kurus kan.Eh! apa-apa pun nak menang tiket INI dulu. Lolzz.
 *sumber gambar dari Pak cik Google, tak sempat nak snap sendiri*. Ngee
Thanks for reading. ^^


--SMS/WHATSAPP/VIBER : +6010-8931044 --

42 ulasan:

  1. Yaaaaa, terus rasa lapar baca entri Kak Hazanis. Dah la bca entri ni tgah malam T_T

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa, motif sebenar entri adalah kak hanis lapor sngat ..teringat makanan kat atas tu semua. ;'(

      Padam
  2. awak ni.. kejam... buat saya jadi kelaparan pagi2 buta ni.hahaha.. bila nak belanja saya makan ni??hehehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya memang kejam. nk bg rasa apa yg saya rasa sekarang ni. hukk *rasa lapor*. :P

      owh nanti kita blnja ice cream jelar eh. hikss

      Padam
  3. nasi air tu bubur ke??hehe..

    risau nak order ni mase gi klntn ritu..=.=

    sdpnyela..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. aah nasi air tu bubur. jangan risau sbb nasi air sgt sedap lau kat sna. perghh nanti dtg klantan order la yer tp terpulang kat sesetengah kedai dibuat sedap ke tak. :P

      Padam
  4. Balasan
    1. sedap make nasi kerabu pagi2 nih. ehehe

      Padam
  5. Nasi kerabu tu memang terbaek, siyes tak tipu.

    BalasPadam
  6. xyah diet la, boleh jd model saiz doubleXL plak pasni..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. aloh, sadiss nyo oyak g2. wuwu nak kena diet jugop. hukss

      Padam
  7. wah sedap nya nasi kerabu. ah lapar :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedap kan. ramai yg suka nasi kerabu. :P

      Padam
  8. perot dah bebunyik lepas tengok gamba nii -.-

    BalasPadam
  9. kak hazanis!!!!!!
    smua mknn mngancam! sye laparlah~*suara mnje*
    blnje mkn pisss :) *kelip2 mata*

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayuh kita menternak lemak sama-sama. hikss . :P

      Padam
  10. Baru nak tanya nis pakai camera pe. clear no gambar.

    sekali bawah dah update cik google punya
    hahaahhahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. muehehe sowie2 xsngaja nk main2 kak lya. hehe .:P

      Padam
  11. Wah sedapnya!!!
    x tahan nengok nsik kerabu uw...
    rindunye nk ,mkn beliau...hehe
    ^_^

    BalasPadam
  12. sedapnya.....terliur tengok semua ni..tapi paling best kalo dapat makan nasi kerabu....

    BalasPadam
  13. salam....balas kunjungan..
    byknye makanan...sedap2 lak tuh!..mmg penggalak ternak lemak tuh..hehehhe

    BalasPadam
  14. nasi kerabu tu sedap...lama da x makan...hoho...

    BalasPadam
  15. nasi kerabu yg buat remy tak boleh duduk diam...nak kena pi cari kat pasar malam ptg karang.....sedap sesangat!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. nasi baik pasar mlm ada jual kan. haha

      Padam
  16. semuanya memang wat terliur jek,,ehehhe paling suka nasik kerabu,,
    kat penang selalu tunggu pasar hari sbtu nk mkn nasik kerabu ni,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh awak tinggl di penang. nnti leh la dating lau kita dapat keje kat sana. :P

      Padam
  17. semua mkanan tu sedap...tgk mkanan ni teringin lak nak mkn bubur kacang yg ma buat. uwaa..nak blk kelate gak la :)))

    BalasPadam
  18. fuhhh ~ ini lagi x menahan... dah lapar balik T_T... huhuuhuhu

    BalasPadam
  19. haha..sis..sdp2 sume..trsa lpq plk mse bca entry kak hazanis ne..

    BalasPadam
  20. semua feveret ! kecuali mee sezling *nak eja pun tak pandai. btw, memang berjayalah awak ternak lemak. hehe

    BalasPadam
  21. hamboi ..montel laa lepas ni ..haha

    BalasPadam
  22. Nasi kerabu.. my favourite tu.. kalau singgah pasar malam, bazar mestilah beli nasi kerabu.. sedapnya... tapi kt johor susah nak cari..

    BalasPadam
  23. vote nasik kerabu!...ya ampun..byknye gmbr mknan..terangsang napsu makan iolls..muahaha..

    BalasPadam
  24. sedapnye mkanan tu mek cah...dah lama tak pekena nasi kerabu tu..

    BalasPadam
  25. sedapnye...melelh air liur tgk

    BalasPadam
  26. kelebihan bumi kelantan la semua nie..~.^

    BalasPadam
  27. uikks banyaknya makanan.bila tengok entri mcamni,trus lapar mlm2 buta ni.Hazanis,cepat belanja solehah.... :p

    BalasPadam

siapa komen, dapat bunga ♥ ^^◕‿◕✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...