RESEPI

TRAVEL

TIPS

Tempat menarik di Kuala Terengganu

by - 2:42 AM

Assalamualaikum cinta.



Tempat menarik di Kuala Terengganu memang banyak! tapi biasanya bila ke Terengganu cuma singgah di Pantau Rhu 10 sahaja. pantai yang sangat cantik dan nyaman, terasa tenang bila berada di situ. tapi untuk kali ini berlainan sedikit kerana mek cah diberi peluang untuk berkunjung kebeberapa tempat yang menarik di Kuala Terengganu. terima kasih Sumai Hotel Apartment kerana membawa kami dari bloogers.com ke beberapa tempat yang menarik di Kuala Terengganu. 




BUKIT PANORAMA

Misi jelajah bandar Kuala Terengganu bermula dengan Bukit Panorama yang terletak berhampiran Sumai Hotel yang kami menginap. hari yang hujan tidak menghalang aktiviti kami melihat panorama bandar Kuala Terengganu dari bukit yang indah lagi nyaman. sangat cantik melihat lautan luas ciptaan Allah. subhanAllah sungguh cantik negeri Kuala Terengganu. so syokk! bergambar!


MUSEUM NEGERI TERENGGANU


Kedatangan kami di sambut baik oleh pihak Museum, siap ada diskaun lagi untuk tiket masuk ke sana. untuk maklumat lanjut tentang Museum Terengganu boleh ke laman web rasmi iaitu "http://museum.terengganu.gov.my/". :P


Alhaii, terasa macam budak sekolah bila bunyi museum. walaupun jiwa ku bukan berjiwa seni ataupun sejarah maka aktiviti ini mampu memupuk diri mek cah supaya lebih cintakan sejarah melayu dan mengetahui serba sedikit tentang sejarah. kepada pencinta sejarah dan kesenian boleh la berkunjung ke sini kerana selain dari melihat sejarah-sejarah melayu tetapi banyak juga aktiviti lain yang disediakan seperti pertunjukan ular, dan sebagainya.

Berada di zaman batu sekejap! bertukar!


kepada yang berani boleh la tengok aksi yang ganas ini. geli tau tengok ular besar macam ni, takut termimpi-mimpi okay! yang pasti layan sahaja. Lolzz


TAMAN TAMADUN ISLAM


"Taman Tamadun Islam (TTI) adalah sebuah taman tema yang mengetengahkan keunggulan seni warisan dan seni bina Islamdari seluruh pelosok dunia yang terletak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu yang sebelum ini dianggap tidak berpenghuni dan dipenuhi hutan nipah. Taman tema ini merupakan salah satu projek pembangunan ekonomi Wilayah Ekonomi Pantai Timur.

Taman tema yang mula dibina pada Mac 2005 bukan sahaja dikelilingi replika-replika masjid dari serata dunia malah sebuah masjid yang juga mercu tanda baru Kuala Terengganu iaitu Masjid Kristal turut berdiri megah di situ."

RIVER CRUISE, TAMAN TAMADUN ISLAM

Memang syokk la kan bawa kain rentang tanda kami dari Bloogers.com. so becara kat oram!

sesi mendengar taklimat dari yang berpengalaman sbelum kami dibenarkan menaiki bot mengelilingi Pulau Taman Tamadun Islam. yang kami gelak tu disebabkan tut!! opsss nanti sila pakai jaket keselamatan dengan betul, pastikan perempuan memakai seluar sepanjang aktiviti ini berlangsung. lolzz


menaiki River Cruise yang dikemudi oleh dua orang kapten. Bayaran sebanyak RM 20.00 seorang akan dikenakan untuk satu trip. Ok sila pakai jaket keselamatan dengan betul. eh! macam syokk je kitorang posing!


Pemandangan sepanjang sungai sangat cantik, alhamdulillah kenangan yang pasti tidak akan mudah di lupakan. rindu pula dekat bandung "Percutian ke Bandung : Day 1 (Tangkuban Parahu)" & "Percutian ke Bandung : Day 1 (Strawberry land, Floating Market, De' Ranch". wink!!

bila ku termenung tandanya ku mengantuk! lolz

STR SDN. BHD [ Batik . Kain Putih . Pencelup . Kain Songket ]

Pencinta barangan batik asli terengganu boleh la ke STR SDN. BHD. banyak koleksi batik yang membuatkan korang rambang mata. batik asli terengganu boleh dijadikan ole-ole tanda kenangan bila ke sini. harga yang berpatutan dan kualiti yang mantap!. bila ke sini kami diberi peluang untuk mencanting dan mewarna batik dengan sendiri. memang rumit tapi akhirnya kami dapat menghasilkan 1 batik tema blogging. ohsem dan sweet tak kami?Mihmih lagi sweet benda INI. :)


"Hotel Sumai : Hotel Apartment Murah", mampu membantu korang mencari jawapan di mana keistimewaan negeri Terengganu. Na na na Ganung kiter. Terima kasih SUMAI HOTEL APARTMENT kerana menaja percutian kami. :)

# SUMAI HOTEL APARTMENT menyediakan beberapa pakej trip untuk anda kunjungi sekiranya anda menginap di SUMAI HOTEL APARTMENT . Untuk maklumat lanjut sila ke entri ini "Hotel Murah di Kuala Terengganu" dan dapatkan harga promosi . harga istimewa menanti pembaca blog ini. Papaii.

You May Also Like

28 kata-kata indah...

  1. proud to be terengganunianz :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeszzzaaa.. org ganung terrr.;)

      Delete
    2. Becara kat oram......wakakakaka.....

      Delete
    3. Becara kat oram......wakakakakaka........

      Delete
  2. Seronoknya.... banyak pengalaman boleh d timba...

    ReplyDelete
  3. Bestnye bercuti.. :) xtau pulak byk tmpt menarik kat terengganu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terengganu penuh dengan kecantikkan. kalau kesana jgn lupa singgah disini.:)

      Delete
  4. Gambar kepok losong mnoooi

    ReplyDelete
  5. bilalah dapat gi terengganu yek.

    ReplyDelete
  6. Insyaallah akan smpi ke terengganu dlm masa terdekat ni...mmg tgh servey tmpt yg menarik utk ke sana..dgn info di blog ni byk membantu.tq

    ReplyDelete
  7. seronok nyer...=)

    ReplyDelete
  8. seronoknyer...=)

    ReplyDelete
  9. seronoknyer..=)




    ReplyDelete
  10. baru google. nombor satu tu. tahniah!

    ReplyDelete
  11. dalam gambar tu awk yg paling cantik kn...btw msti best kn..


    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. ermmm not bad tp rase nye bole kot review tempat2 menarik tradisional mcm tempat wat batik, kristal dan seni kraf yg lain...best skit n proud dgn kebudayaan dan kemahiran nak tempatan...anyway, good info n tq..x sbar melawat terengganu next week..tq

    ReplyDelete
  14. Best nyer bleh buat karangan ni

    ReplyDelete
  15. Ganu kite mmg best...tingt ms blajar d upmt dulu...skrg bcuti bersama family & mginap d Sumai Hotel...byk tmpat menarik d terengganu....spt Pantai Batu Buruk, Pasar Payang...dll...

    ReplyDelete
  16. Tempat tempat percutian di Terengganu memang indah indah permandangan nya...bersyukur rakyat terengganu ada tempat percutian yang besttttt....

    ReplyDelete
  17. Tq share pasal tempat2 menarik di Trg ni. Kalau wekend, tak tahu nak g mana. Saya orang Trg pun tak sampai lagi Taman Tamadun tu. Hehehe... Pastu nak tanya tempat batek tu kat mana ye? Ada no tel tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempat batik tu lupa pulak kat mana. ada masa pergi lah :)

      Delete

siapa komen, dapat bunga ♥