RESEPI

TRAVEL

TIPS

Tips bercuti ke Bandung

by - 12:08 PM

Tips bercuti ke Bandung sangatlah penting untuk korang berada disana. sebelum berlepas haruslah study dulu tentang tempat korang nak pergi. Alhamdulillah, sebelum berlepas mek cah study tentang Bandung melalui Mr Google. selain itu blogger Mek Onie berkongsi serba sedikit tentang tips percutian di Bandung hari tu. so terbit lah entri ini "Percutian ke Bandung : Day 1 (Tangkuban Parahu)" & "Percutian ke Bandung : Day 1 (Strawberry land, Floating Market, De' Ranch".

Update! pengalaman di Trans Studio Bandung 2016. Sekiranya berkunjung ke Bandung jangan lupa singgah di Trans Studio Bandung tau, pastinya banyak perkara menarik yang korang boleh cuba ketika disana. Nak tahu apa yang menarik jemput baca artikel " Pengalaman Menarik Di Trans Studio Bandung" , insyallah pasti dapat memberikan korang info berguna jika ingin berkunjung kesana. Lagi satu jangan lupa menginap di hotel ini yang pasti menjamin keselesaan dan mewah dengan pilihan makanan sarapan pagi 'Penginapan Selesa Di Bandung V Hotel & Residence'. Untuk dapatkan tiket penerbangan yang murah korang jangan lupa selalu survey di website rasmi AIRASIA tau. Macam sekarang 'Promosi tambang murah AirAsia' sedang berlangsung. Cepat ushar sekarang!


1) Tiket

sekiranya inginkan tiket penerbangan yang murah haruslah rajin singgah di web AirAsia. so perancangan awal harus dilakukan kerana AirAsia selalu je buat promosi tambang murah contoh entri ini "Promosi tambang murah AirAsia". tak rugi survey awal-awal dan terus booking sekiranya bersesuaian dengan masa free korang untuk terbang! . kalau yang ada budget tinggi boleh survey di MALAYSIASAIRLINES.

2) Baggasi

Plan nak shopping so abaikan niat untuk membawa berpuluh pasang baju. cuma bawa yang untuk pakai di hari pertama jerk. selebihnya boleh beli kat sana sebab harganya murah. tudung spare jangan dilupa. macam mek cah terbawa sehelai je selendang, tu pun pinjam yang adik punya tudung bawal. Nazakk. T.T

semasa nak fly dari KL-Bandung pastikan kosong je luggage anda dan tak lebih dari 9kg, so jimat tak perlu bayar yang bahagian luggage punya. mungkin masa untuk pulang dari Bandung-KL nanti perlukan luggage 20kg keatas sebab shopping banyak kan..:)

3) Kasut


beberapa hari sebelum berangkat mek cah dah plan tak nak bawa heel atau wedges walaupun diri ini telah sebati dengan kasut bertumit tinggi. tapi disebabkan untuk senang bergerak dan elakkan dari sakit kaki maka dah beli sepasang kasut khas untuk ke sana. alhamdulillah tak lenguh kaki berjalan. biarpun jadi pendek sekejap.lolzz kesimpulannya pakai je yang flat punya ataupun kasut yang selesa.

4) Duit / Bank

dinasihatkan tukar siap-siap duit RP di Malaysia. Elakkan tukar di Airport kerana agak mahal. di Bandung ada money changer dapat lebih banyak keuntungan. macam mek cah dah tukar siap-siap RM1000 di money changer bersebelah Pantai TiMur Kota Bharu, Kelantan.


Aktifkan akaun bank tempatan anda for International withdrawal. Maybank dan CIMB paling banyak dan mudah di jumpai di sana. Tapi ada caj yang agak mahal la kot around RM10-20. cara nak aktifkan melalui online ataupun call je operator mereka. mihmih


5) AIRPORT TAX

Masa sampai je asingkan RP75, 000 per person untuk tax AIRPORT, dalam duit malaysia lebih kurang RM24 . sebabnya takut nanti korang terguna duit tax gara-gara gila shopping. tapi tax juga boleh dibayar dalam RM, tapi harganya mahal sedikit dari harga dalam rupiah. 

6) HOTEL



Sebelum fly pastikan korang dah tau hotel yang korang nanti stay. Ejen yg uruskan kami bagi hotel berhampiran bandar, ada wifi, room service, tempat makan, sarapan cukup sedap dan sebagainya.


7) Makan


sesetengah hotel telah sediakan sarapan pagi termasuk bayaran yang sewa hotel. tapi serius makanan di Marceilla hotel memang sedap. service pun best. bagi nak rasa makanan di luar hotel boleh sahaja. banyak tempat untuk makan tapi kalau boleh elakkan makan di gerai tepi jalan, takut perut korang tak serasi dengan makanan macam tu. mihmih tapi mek cah okay saja, lebih jimat. winkk.roti bakar kat Bandung sangat sedap. yumyum!

8) TIPS

Di Bandung ni memang amalkan budaya tips.even pak supir nak buat u-turn pon kene bayar tips kat orang jaga jalan tuh so, sentiasa get ready dengan duit kecil. lau dapat duit malaysia memang melompat la diorang sebab suka sangat. maknanya kite perlu sediakan duit kecil untuk tips, sebarang pertolongan bukan percuma ya.Semuanya perlukan tips.Hulur sajalah seberapa ikhlas yang mampu walaupun cuma IDR2000, sudah cukup besar bagi mereka.

9) Pengangkutan /Supir

Trip ke Bandung ni kami ambil pakej Bandung dari emirtour. Driver sangat friendly dan memang mahir dengan selok belok jalan di sana, tau short cut juga so tak de lah buang masa, hotel pun cukup selesa.

WhatsApp je emirtour, ada Salim yang handle, takpayah pening uruskan berapa bajet makan, hotel atau yg lain. Nanti salim bagi option pakej ke Bandung A, B atau C. Pilih yang mana sesuai dengan bajet korang. 

Booking dekat emirtour boleh bayar nanti masa sampai Bandung. 


WhatsApp sini : 

10) Beli KEK


Kartika Sari, yang paling famous. pelbagai kek dan biskut ada. rasanya sedap. rugi sekiranya sampai ke sini tidak singgah ke kartika sari untuk di bawa pulang sebagai ole-ole. pisang salai pun sodap lagi-lagi yang ada cheese.

11) UBAT-UBATAN

sediakan bekalan ubatan seperti PCM, Aktif fast, pil chi kit teck aun, ubat demam . Cuma ada tambahan sket, kalau ke bandung jangan lupa bawa minyak angin and vicks yer. Cuaca sejuk senang nak sakit perut lah. Lagi pun kita tak biasa dengan ubat-ubatan yang terdapat di sana

12) ADAPTER

credit to : Mr Google
Yang ni pun tersangatlah penting!! Beli Plug adapter. Sebab kat Bandung ni plug diorang lai sikit. so belilah plug adapter supaya senang korang nak cas handphone, kamera tapi kalau terlupa beli kat pasar baru pun ada jual. so bawa siap-siap dari Malaysia kan senang. tapi? mek cah pinjam yang pak budi punya je. hihi ohsem tak?

11) Hati-hati

ehem! part yang perlu sentiasa di ingat supaya sentiasa hati-hati dengan penyeluk saku. pastikan sentiasa berjaga. galas beg ke depan. terutamanya di Pasar Baru. amalkan membaca ayat pelindung diri okay.;)

sekian sahaja tips dari mek cah. hope dapat membantu korang yang akan ke sana nanti. happy holidays guys. next?Bali! I'm coming. Mihmih insyaallah. Jangan lupa baca 'Tips melancong dan bercuti ke luar negara', ianya berguna sangat! Kepada yang memerlukan perkhidmatan sewa van di bandung jakarta boleh tengok artikal ini 'Pakej Murah Sewa Van Bandung Jakarta'. 

You May Also Like

97 kata-kata indah...

  1. mek cah comellll... jom g bandung lagi hehehehe

    ReplyDelete
  2. bole guna tips ni nnti klu nk g bndung..hihi

    ReplyDelete
  3. if bg duit syiling malaysia,dorg heppy dop mek cah?hehe :)

    ReplyDelete
  4. perghh..macam best..boleh dipertimbangkan nie...

    ReplyDelete
  5. bandung destinasi percutian yang sangat best...

    ReplyDelete
  6. thanks sbb share..bilala mun nak sampai sana..hehe

    ReplyDelete
  7. tips y berguna . cam bes, cam seronok jaaaa.. heeee

    ReplyDelete
  8. wahh bestnya jalan2 luar. tunggu entry bali pulak..hee =)

    ReplyDelete
  9. boleh plak main pinjam-pinjam adapter ye..

    ReplyDelete
  10. First time pergi bandung ikut travel tour. best. sebab perjalanan teratur. hihi.

    ReplyDelete
  11. thanks for the tips...bestnya bercuti di bandung..^^

    ReplyDelete
  12. nice...singgah...follow

    ReplyDelete
  13. thanks for sharing the tips! nasib terjumpa blog akak and tengok entri ni. tak lama lagi sy pun nak bercuti ke bandung. hihihi :D

    ReplyDelete
  14. Lama tak blogwalking sini. Bandung ? hari-hari syira suevey nak ke bandung ni. hehe in syaa Allah end of this year ke pergi. shoppinggg. :D

    ReplyDelete
  15. tips yang berguna..bandung memang bestt especially kalau nak shopping

    ReplyDelete
  16. nak repeat lagi sekali je rasa,huwarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete
  17. salam boleh tau total kos ke sana? berapa malam awk pergi?
    jemput singgah blog saya
    www.nutriemom.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Nak tanye berapa bajet nak kesana? And yuni pon baru 18 tahun depan dah brcadang nk gi indonesia ngan member tpi bukan kt bandung ^^

    ReplyDelete
  19. Salam kak boleh tk tanye brape bajet nak ke indonesia? Yuni taon depan baru 18 tpi dah brcdg nak ke indonesia ngan member. Akak gi sane ngan sape?

    ReplyDelete
  20. Nak tanye berapa bajet nak kesana? And yuni pon baru 18 tahun depan dah brcadang nk gi indonesia ngan member tpi bukan kt bandung ^^

    ReplyDelete
  21. RIndu banget sama kamu lala n sasa

    ReplyDelete
  22. meh cah x g beli belah ke?kedai man yang famous?

    ReplyDelete
  23. wah...terbaik

    insyaallah cadang pun macam nak pergi juga

    ReplyDelete
  24. Salam kak hazanis yang comel, blog nya cantik sangat ..nak bagi tau je jika blog reader nak pegi ke Bandung kami ada best offer ni..

    Bandung Trip 3D2N RM200

    Bandung Trip | Bandung tour 3 hari 2 malam atau (3D2N) untuk 4 orang hanya RM200/pax

    Bandung trip Itinerary tour 3 hari 2 malam: est tiba pagi pulang petang.

    Day 1 - Welcome to Bandung kat Bandung airport (cadang tiba 8.00 am) terus shopping kat Pasar Baru Trade Center, lunch at local restaurant, shopping jeans kat Toko TIGA, terus bandung utara kawasan shopping area Riau, Dago dan setiabudi macam The Summit, Heritage, Stamp FO, Grande, Episode, Blossom dan factory outlet lain yang masih satu kawasan, dinner kat local restaurant, dan check in Hotel.

    Day 2 - After breakfast at hotel (8.00 am) go to tangkuban parahu (sila tengok gambar post ni), terus De'Ranch, terus Rumah Mode dan factory outlet lainya, get lunch at Rumah Makan Mang Engking 9One of the best sundanese food), shopping kat Cihampelas, get dinner at local restaurant, back to hotel.

    Day 3 - After breakfast (8.30 am) terus kartika sari untuk beli oleh-oleh kek khas Bandung, jika masih sempat boleh pegi Pasar Baru lagi, lunch at local restaurant dan terus airport Huseinsastra negara Bandung tok check in Flight. terima kasih.

    yup hanya RM200 je.. jom pegi Bandung jika berminat sila contanct

    - WhatsApp +6281322731636
    - Email : emirtourtravel@gmail.com

    ReplyDelete
  25. buat rasa teringin plak nak pegi... seronoknyeeeee

    ReplyDelete
  26. Hehehe. Pernah ke Bandung juga? pernah coba ke kawasan Dago belum?

    ReplyDelete
  27. Bandung Trip | 3D2N 6 pax RM190 | WhatsApp +6281322731636

    Bandung trip Itinerary tour 3 hari 2 malam: est tiba pagi pulang petang.

    Day 1 - Welcome to Bandung kat Bandung airport (cadang tiba 8.00 am) terus shopping kat Pasar Baru Trade Center, lunch at local restaurant, shopping jeans kat Toko TIGA, terus bandung utara kawasan shopping area Riau, Dago dan setiabudi macam The Summit, Heritage, Stamp FO, Grande, Episode, Blossom dan factory outlet lain yang masih satu kawasan, dinner kat local restaurant, dan check in Hotel.

    Day 2 - After breakfast at hotel (8.00 am) go to tangkuban parahu (sila tengok gambar post ni), terus De'Ranch, terus Rumah Mode dan factory outlet lainya, get lunch at Rumah Makan Mang Engking 9One of the best sundanese food), shopping kat Cihampelas, get dinner at local restaurant, back to hotel.

    Day 3 - After breakfast (8.30 am) terus kartika sari untuk beli oleh-oleh kek khas Bandung, jika masih sempat boleh pegi Pasar Baru lagi, lunch at local restaurant dan terus airport Huseinsastra negara Bandung tok check in Flight. terima kasih.

    yup hanya RM190 je.. jom pegi Bandung jika berminat sila contact

    Bandung Trip | 3D2N 6 pax RM190 | WhatsApp +6281322731636

    Http://www.facebook.com/bandungtripshopping


    - WhatsApp +6281322731636
    - Email : emirtourtravel@gmail.com

    ReplyDelete
  28. facebook ( M Hairuzi El-Jambyee ) Add mee . hazanis

    ReplyDelete
  29. teringin nak jejak bandung.thanks for sharing sis

    https://www.diyanarazim.blogspot.com

    ReplyDelete
  30. teringin nak p bandung....belum ade rezeki nk smpai sna lagi...thanks 4 sharing tips ni

    ReplyDelete
  31. Salam kenal dari bloger sukabumi :)

    http://www.inisukabumi.com/2014/10/blogger-sukabumi-sering-kopdar-dimalam-minggu.html

    ReplyDelete
  32. Bagus infomasi ni...

    ReplyDelete
  33. nak tanya, kalau bawak rupiah 1 juta pergi indon, shoppping cukup tak?

    ReplyDelete
  34. Salam sy nk tanya la, cik pergi ke bandung 2 org je kn. Cik ambil pakej dengan emir tour travel tu jugak ke. Sebab sy nk pergi dalam 3 org je, sy takut mahal kalau ambil pakej. Hotel cik booking sendiri atau sudah termasuk didalam pakej tu jugak dan berapa pakej yg cik beli dengan mereka.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. WASSALAM.

      yup berdua dengan adik je ke sana. Ahh saya ambil dengan dia. boleh hubungi terus dia untuk maklumat lebih lanjut. :D

      - WhatsApp +6281322731636
      - Email : emirtourtravel@gmail.com

      Delete
  35. Wah banyak aktiviti menarik boleh buat kat bali ni.
    Sangat menarik dan membantu.
    Tq sharing.
    jemput ke blog sy ye


    http://marsha-marshashahirnnia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  36. Waah makasih infonyaa lagi pengen banget solo travel ke Bandung hehe. Kalo ke Jogja ada tips detailnya juga ga yah? misalnya hotel termurah, rental mobil jogja murah, tempat cari oleh-oleh murah (carinya yang serba murah XD) hehe mohon bantuannyaaa *bowing*

    ReplyDelete
  37. Assalammualaikum...kalau bwk rm1000 bnyk x? utk 2 org wife je kaki shopping,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. itu dah lebih dari cukup :D

      Delete
  38. salam perkenalan..menarik juge ni..supir ni trima min 4org je ke?.sobsob..tgh mncri yg bleh guide utk 1h 1m je..3org je brjlan2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WASSALAM. BLH JE NAK AMBIL 1 HARI. BOLEH DEAL DGN SUPIR TU TERUS. :)

      Delete
  39. salam..dari airport bandung ke hotel nak naik ape ek

    ReplyDelete
  40. salam..tumpg tanye..dari airport bandung ke hotel nak naik ape ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. WASSALAM. BOLEH DEAL DGN SUPIR TU TERUS LG SENANG :)

      Delete
  41. Awak, sorry nak tanya ni. Mcm mana kalau nak beli internet dekat indonesia eh? Mahal tak? Sbb tak lama lg sy nk bercuti di Padang. So nak tahu mcm mana beli internet dekat sana :') terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nis kalau pergi indonesia xpernah pakai internet. guna wifi je kat bilik. tapi kalau nak jugak boleh tanya dekat airport. :)

      Delete
  42. kalau bawa dlm RM800-Rm1000 cukup tak utk seminggu?

    ReplyDelete
  43. best nye ,, nk g lh nti pas baca tip ny , hhe

    ReplyDelete
  44. Perkongsian yang bermanfaat bagi mereka yang bercadang ke sana...

    ReplyDelete
  45. Brapa kos flight + hotel + makan smua la?

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum...

    Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

    1. Viva RM90
    2. Myvi RM120
    3 Saga RM120
    4. Alza RM140
    5. Exora RM150
    6. Avanza RM170
    7. Vios RM180
    8. Urvan RM230

    Homestay RM100.00 semalam

    Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
    0129600702 (Whatsapp)

    ReplyDelete
  47. Nak tanya. Yang upah supir tu rm200 ti dulu include sewa kereta dan minyak ke?

    ReplyDelete
  48. As salam.. hai gais.. in shaa allah saya akan ke bandung pada january 2018.. pada siapa2 yang berminat nak order kain2 atau lace2 boleh contact saya di 010 9333205.. tq gais!!!

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  50. Sebab post ni boleh dapat ejen yg OK, baru balik trip ke bandung guna ejen yg kak recommend, thank you cik salim, thank you Emirtour

    ReplyDelete

siapa komen, dapat bunga ♥