Surat layang vs surat nasihat???....



Assalamualaikum w.b.t buat sahabat semua...


Bismillahirrahmanirrahim....
aku bersyukur dengan apa yang ada sekarang...tidak terlintas di hati kecil ini bahawa diri ini telah cukup segalanya...Masih banyak kekurangan didalam diri ini...banyak yang perlu diperbaiki dan banyak lagi ilmu yang perlu ditambah.

walaupun aku tak sepandai seperti orang lain, namun aku bersyukur boleh membaca dan menulis dan mendapat pelajaran hasil dari titik peluh kedua ibubapaku...dilahirkan dengan cukup sifat...Alhamdulillah....tapi kadang-kadang terasa kurangnye kasih sayang, namun bila difikirkan balik ramai la hamba ALLAH yang hidup dengan penuh kekurangan...tak der ibu-bapa, masalah hidup dan sebagainya....



bila mendapat satu mesej dari hamba ALLAH di Facebook ..orang yang sama lak tu...hamba ALLAH nie pernah ADD aku di Facebook sebelum nie....tapi aku takut nak approved...
yang peliknya macam mana dia tahu tentang gambar aku semua tu???Pelik...
sesungguhnya dalam kehidupan ini penuh dengan dugaan 
hidup....T__T


Aku pernah buat entry pasal nie sebelum nie 'Cantik rupamu adalah ujian ALLAH....' 
"Wanita cantik bagi aku, ialah:

• ☑  Melukis kekuatan melalui masalah
• ☑  Tersenyum saat tertekan
• ☑  Tertawa saat hati sedang menangis
• ☑  Tabah di saat terhina
• ☑  Mempersona kerana memaafkan
• ☑  Mengasihi tanpa balasan
• ☑  Bertambah kuat dlm doa & pengharapan Ilahi..."

Ya Allah...walaupun aku tak cantik di mata manusia,cukuplah sekadar cantik dihadapan-Mu...

kata beliau,


Wanita yang mempunyai kecantikan hakiki memiliki pemikiran yang positif, yakin pada diri, sentiasa bersangka baik terhadap orang lain, dapat melihat kecantikan orang lain, tidak sombong, pemaaf, berlapang dada, menerima teguran secara positif, tidak mementingkan diri sendiri, suka menolong orang lain, ceria dan penyabar.

Selain itu, kecantikan hakiki juga melibatkan kecantikan kerohanian yang mana ia banyak menitik beratkan hubungan manusia dengan Allah s.w.t. Melalui pembentukan kerohanianlah, wanita yang mempunyai kecantikan hakiki akan memiliki ketenangan wajah....



hum bila difikir-fikir balik betul jugak apa yang dinasihatkan tu...nasihat menasihati dan saling mengingati sesama islam itu lebih baik kan...InsyaALLAH aku akan perbetulkan apa yang kurang...Maafkan aku sekiranya kelakuan dan niat aku yang sebenarnya beliau salah faham...


masa untuk muhasabah diri....Bubui...

--SMS/WHATSAPP/VIBER : +6010-8931044 --

24 ulasan:

  1. anis patut berbangga sbb ada org sudi bagi nasihat. mungkin apa yg dia nak sampaikan tu utk kebaikan anis :)

    BalasPadam
  2. humm tula..kadang2 menjadi segan lak dgn beliau..malu dgn diri sndiri..:(

    BalasPadam
  3. semua orang perlukan perubahan..ada yang mengingati itu tandanya ada yang ambil kisah tentang kita :)

    BalasPadam
  4. saye pun pena kene tegur lebih kurang cam tuh n Alhamdulillah, skunk da kurangkan post gamba. :)

    Eh, awak ade kacukan cine ke ? muke cam chinese look gitu. cantik. :D

    BalasPadam
  5. sama2 kita semua muhasabah diri...kearah lebih molek ore klae kato...:)

    BalasPadam
  6. btul tu anis. sma2 mgingatkan. dunia skrg ni mcm2. lg2 org yg cntik mcm kamu ni :))

    BalasPadam
  7. waaa ada org nasihat :) best la, ada org caring dgn akk ^_^

    BalasPadam
  8. think positive dear..die care about u..die xnk anis kne buatan org tu..ehhehe..

    BalasPadam
  9. mungkin dia cakap macam tu sebab dia caring dkat awak :) dia cakap pon macam cool dan tak marah marah kan so okey lah :D

    BalasPadam
  10. bertuah dpt kwn yg selalu memperingantkan kita akan sesuatu supaya kita x lupa...hai! bru follow awak pnya blog..klau ada masa singgah la blog sy..kalau sudi follow la yea..boleh share cerita nnt (^_^)v

    BalasPadam
  11. Dia ada hati dengan hazanis tak? ehem2. :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. haishh...mengarut jer awak nie....mgkin dia nk bg peringatan jer tu..:)

      Padam
  12. Terimalah nasihat itu sebagai sesuatu yang baik..Selagi mana apa yg kita lakukan itu berlandaskan kehendak Islam maka tiada apa yg perlu kita risaukan..Selagi mana menutup aurat, rasanya tkda masalah nak letak kat fb or blog..itu pndgn peribadi sy la..apa2 pn, truskan dgn usaha anda ya hazanis..hoho

    BalasPadam
    Balasan
    1. hohoho..saya terima semua tu dengan terbuka..ada betul jgk dia nasihat...lgpun dia bukan marah2 pun...:)

      Padam
  13. nasihat menasihati.. semoga sama2 beroleh kebaikan hendaknya..

    BalasPadam
  14. Agama itu nasihat. Segala bentuk nasihat yang baik, ambil, nilai dan perbaiki. InsyaAllah :)

    BalasPadam
  15. apa yang dia cakapkan tu betul jugak sayang...tapi xpelah...jadikan sebagai pedoman n pengajaran hidup yer...xde manusia yg sempurna, tapi berusalah mancari kesempurnaan...dan selagi kita nie manusia..saling la tegur menegur antara kita yer...moga kata2 dari seseorang tu mmpu bagi perubahan pada diri seseorang :)


    psstt...janji ALLAH untuk orang bakal berkahwin ♥

    BalasPadam
  16. ambil point yg dia cuba sampaikan.tp hati2 juga.ada manusia suka tunjjuk kebaikna melalui nasihat untuk tuntuk2 kebaikan dan cuba..hmm ngorat ke hape ke? haha apa lah saya ni kan..

    BalasPadam
  17. kenapa censored reply? emo leee tu

    BalasPadam
  18. kita semua akan tersedar bila kita betul-betul faham apa sebenarnya tujuan untuk hidup. insyaAllah... ((=

    BalasPadam
  19. betul jugak nasihat si dia tu.bukan ape.mmg skrg ni.macam2 orang boleh lakukan.bomohkan la..apa la.bila dengki tersemat di hati,perkara yg kita rasa simple pun boleh jadi isu besar...=)

    BalasPadam

siapa komen, dapat bunga ♥ ^^◕‿◕✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...