Berkahwin masa belajar...Oh no!!!


Assalamualaikum L.O.V.E...=)

Hari nie mood gatal tetiba datang menerjah di kepala mek cah.....Ohoiiii isu kawin....bila sebut tentang nie mek cah suka.......tapi bila sebut pasal kawin jugak tetiba rasa alangkah bahagia dapat bersama dengan orang kita sayang dan paling penting apabila melihat ma dan abah gembira melihat anak dia si mek cah gembira.....tapi untuk kawin perlu la dengan orang yang kita cinta dan sayang....sejauh mana cinta dan sayang dalam hubungan itu, semesti pasangan tersebut yang merasainya......*itu kata zaman sekarang..tapi zaman dulu tak*...:P

ehem..kalau ma dan abah bagi kawin sekarang dengan pantasnya mek cah menjawab 'nok, nok'!!...hehehehehe memang gatal betul kan....tapi itu semuanya hanya bermimpi disebabkan persetujuan untuk berkawin dari ma hanya selepas aku habis belajar......maknanya 1 tahun lagi la erk???oh dah tak lama tu...Lolzzzz kalau dah bertahun-tahun couple lagi la keinginan untuk berkahwin cepat-cepat kan?hiksss dah 5 tahun lebih....walaupun banyak asam garam dalam perhubungan ni...huh!!

tapi rasa-rasa kalau kawin awal dan masa belajar lak tu apakah kesudahannya???adakah bahagia??...insyaALLAH dengan izinnya dan rasa cinta antara suami dan isteri tersebut.....contohnya kawan aku berkahwin masa belajar...gembira jer sentiasa, cuma tanggungjawab sebagai isteri tu kena jaga...makan minum suami, pakaian suami dan bla bla bla..hehehe dalam masa yang sama belajar untuk mendapatkan segulung ijazah ataupun diploma....itu sangat hebat bagi seorang isteri kerana memikul kedua tanggungjawab itu dalam masa yang sama......untung la si isteri itu kerana dalam masa yang sama mendapat ganjaran yang paling hebat dari ALLAH......sesungguhnya:


Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

kadang-kadang terdapat ibu-bapa yang tidak memahami tentang perasaan anak diorang  untuk berkahwin awal tapi dalam masa yang sama perkara yang mereka tegaskan adalah untuk melihat anaknya berjaya dahulu dan mempunyai kerjaya sendiri...so yang mana korang pilih??pilihan aku adalah untuk membahagiakan dan memenuhi cita-cita diorang baru la aku akan fikirkan tentang hidup aku.....InsyaALLAH...:)


Firman Allah: 
Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32) 

*Tapi belum bersedia untuk INI".So, kepada mereka yang berkahwin awal elok benor la tu....boleh mengelakkan fitnah dan sebagainya...ehem mak cah nak kawin jugak tapi biar la tunggu habis belajor dulu.....ingin menggapai kerjaya sendiri dan membahagiakan ma dan abah..itu yang penting tapi.........hohohiii mek cah jelesss okey dengan yang nak kawin awal tu....tapi dalam waktu yang sama baca la yang nie dulu...berbaloiii okey....'5 TIPS CARA-CARA UNTUK BERKAHWIN AWAL'....


sebagai kesimpulannya:

"JIHAD terbesar bagi seorang wanita adalah menjadi isteri dan ibu kepada anak-anaknya. Itulah sebab mengapa wanita itu perlu merindukan sebuah 'pernikahan', kerana 
dengan pernikahan, dia sudah menyempurnakan separuh agamanya. 
Dan seorang suami adalah kehormatan baginya, 
jalan untuk meraih JannahNya.."

renung-renungkan dan selamat beramal...:P

k.....bye..salam...^^

--SMS/WHATSAPP/VIBER : +6010-8931044 --

26 ulasan:

  1. % years and 2months? peh. peh. kawen je mek cah! hehehh

    BalasPadam
  2. @kura

    cakap pasal kawin senang tapiiii....susah woooo....:P

    BalasPadam
  3. wah, lg 1 tahun yer? pejam celik pejam celik, da pon 1 tahun..hehehe

    BalasPadam
  4. ready fizikal mental, keluarga on, kewangan stabil go on je :)

    BalasPadam
  5. @Mizz ErMa

    huhu....tp nak cari kerja dan kumpul duit ambik masa gak tu..huh!....sabor jelar..:P

    BalasPadam
  6. @cik najihah

    huhu hanya menunggu...sabor jelar...hukssss

    BalasPadam
  7. Cepat2 kawen hok kakak cantek. Hehe. :)
    Cakap pasal kawen mmg ta sabar, tapi, berat tggungjawab na pikul. Get ready yaeww.

    BalasPadam
  8. wah...besh jer kalo dpt kawen tym blaja tp tkt x dpt nk manage ms jer...hehe ^_^
    sthun x lm jer lg 2...sbr2 :)

    BalasPadam
  9. kak hazanis nak kawen? jangan lupa jemput!! >_<

    BalasPadam
  10. ewah! ;))
    nanti nak kawen..jemput ehhh:)
    lpas belajor..keje gak..bulih lah nk kawen nyew.bereh? =D

    BalasPadam
  11. ni confirm lepas abis jer belajar terus nikah kan? :D

    BalasPadam
  12. Hehehehe... Kalau kahwin nnt jgn lupa Ajak kiter skali yer...

    BalasPadam
  13. @zera eira

    aah besar tanggungjwb......tp kena kawin gak...tapi masa jer yg menentukan..:(

    BalasPadam
  14. nanati kita jemput rakan2 blogger eh...alamak...=____='


    lambat lg....waaaaaaaaaa..T__T

    BalasPadam
  15. akhirnya dpt jgk kte tgk pic BF kmu...dr dlu trtye2 mcm mne lah rupa insan bertuah kt ati kmu tu... :P

    btw..kte pon nak kawin awl..n parents pon bg jer..cme..x de duet g..so kte stabil dlu ler.. :D

    BalasPadam
  16. kalau diberi kesempatan mai memang nak kawin awal :")

    BalasPadam
  17. xpe2 tunggu abis belajar dulu .. nanti tkt banyak komitmen .. macam2 nak jaga ..:)

    BalasPadam
  18. Buleh dh tu..tobak2 rama photog tawar free nk shoot mekcah nikoh...

    BalasPadam
  19. tetibe rse nak kawin skrg jugak pulak..
    haha *gatai XD

    BalasPadam
  20. cepat2 ke arah itu!! :)

    BalasPadam
  21. Tanggungjawab bertambah... Bukan senang woooo~~

    BalasPadam
  22. Alhamdulillah....saya sudah. Anda bagaimana pula? errr...

    =)

    BalasPadam
  23. Ohh.. Dulu ada terpikir gak nk kahwin time study.. tapi rupa2 nya ada banyak dugaan.. Wuwuwu.. Last2 melepas kepada org lain.. Redha aja la.. (T_T)....

    BalasPadam

siapa komen, dapat bunga ♥ ^^◕‿◕✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...