Resepi Nasi Ayam Mudah

Assalamualaikum Cinta.


Alahai, rupanya untuk membuat Nasi Ayam nak kata senang tidak jugak , tetapi nak kata mudah tu pun tidak jugak. Memang banyak step tetapi hasilnya bila dah siap pasti tersenyum sendiri kerana berjaya membuat Nasi Ayam yang sebelum ini dikatakan agak rumit.

Jadi, waktu hujung minggu merupakan waktu terluang untuk berehat dirumah dari penat bekerja. Disebabkan tidak lama lagi hidup berkeluarga apa kata belajar masak-masak. Ahaksss dek kerana 'Tips Merisik Mengikut Ajaran Islam', kini timbul kesedaran sekurangnya para gadis harus rajin memasak, tak pandai tak pe asalkan rajin didapur. Tak gitu?

resepi nasi ayam

Untuk resipi Nasi Ayam mudah ini Mek Cah rembat dari IRESIPI, resepi yang diberikan cukup lengkap dan senang nak ikut. Sebab itu nasi ayam mek cah kali ini menjadi. Perghhhh bangga sat apabila mendapat pujian dari mak dan adik bahawa sedap dan lulus untuk kahwin!

Masa:Penyediaan: 40 Minit | Memasak: 60 Minit | Keseluruhan: 100 minit
Jumlah Hidangan : 4 orang makan

Bahan-Bahan:

Bahan untuk ayam (direbus) :
  • 1 ekor ayam dipotong 8
  • 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
  • 2 cm halia, ditumbuk halus
  • 1 kiub ayam
Bahan untuk ayam (diperap) :
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 cm halia, ditumbuk halus
  • 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
  • 1 sudu besar kicap cair
  • Sedikit madu untuk sapuan
Bahan untuk nasi:
  • 3 cawan beras
  • 4 cawan air rebusan ayam
  • 2 sudu besar butter
  • 1 cm halia ditumbuk halus
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk halus
  • Sedikit garam
  • 2 bunga lawang*
  • 4 buah pelaga*
  • 1 kayu manis*
  • 1 batang serai ketuk
  • 2 helai daun pandan
  • Sedikit kunyit untuk warna dan aroma
Bahan untuk sos:
  • 5 biji cili merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula
  • 1/2 cawan air rebusan ayam
Bahan untuk sup:
  • Air rebusan ayam
  • 1 biji bawang besar, dikisar
  • Rempah sup bunjut
  • Garam
  • Daun sup dan daun bawang yg dihiris

Bahan untuk kuah kicap:
  • Kuah kicap perapan ayam di atas
  • Kicap manis cap kipas udang
  • Sedikit garam
  • Air rebusan ayam

Cara Penyediaan:

Cara untuk ayam:
  • Bersihkan ayam, toskan air dan lumurkan dgn 2 ulas bawang putih dan halia yg diketuk.
  • Rebus ayam bersama 1 kiub ayam sehingga empuk.
  • Angkat ayam dan perap dengan bahan perap selama 1/2 jam (rujuk bahan perap untuk ayam)
  • Kemudian goreng dalam kepanasan api sederhana seketika, angkat dan sapukan dengan madu.

Cara untuk memasak nasi:
  • Basuh beras dan tos air.
  • Panaskan butter lalu tumiskan rempah tumis(*), daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. 
  • Masukkan beras dan masak seketika sehingga naik aroma dan bau. 
  • Masukkan air rebusan ayam, garam dan kunyit secukupnya. 
  • Masak nasi seperti biasa.

Cara untuk memasak sup:
  • Rebus air rebusan ayam bersama rempah sup bunjut, bawang besar, dan masukkan garam secukup rasa. 
  • Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup.

Cara untuk memasak sos:
  • Kisarkan semua bahan di atas.
  • Boleh juga dimasak sebentar untuk menaikkan aroma.

Cara untuk memasak kuah kicap:
Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang.

Tips:
  • Pastikan ayam tidak direbus terlalu lama kerana nanti apabila di rebus terlalu lama isi ayam akan mudah hancur ketika menggoreng.
resepi nasi ayam mudah

Amacam? Menjadi tak Nasi Ayam korang? Gambar yang digunakan adalah dari air tangan mek cah sendiri tau. Nah jom belajar resepi ini pula 'Resepi Cheesecake Milo Biskut'. Chaiyook!

--SMS/WHATSAPP/VIBER : +6010-8931044 --

7 ulasan:

  1. hebat kakcah masok. tabik spring siket :)

    BalasPadam
  2. Lecehnya. Beli je kat kedai :)

    BalasPadam
  3. nice! tq for the recipe..tp masa xde, jadi ke kedai juga la jawabnya..kikiki

    BalasPadam
  4. dah boleh kawin ni .jangan lupa ajak puterymemory deh . ehem

    BalasPadam
  5. Sedapnya.. resepi simple ni paling sedap ni..

    Assalamualaaikum dan salam perkenalan dari ML

    BalasPadam

siapa komen, dapat bunga ♥ ^^◕‿◕✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...