Ramadhan dan Colek

Assalamualaikum L.O.V.E...=)


Bila sebut pasal 'colek' jer mula lah mulut mek cah berair bila teringatkan keenakkannya...Ehem 'colek' sememangnya sangat terkenal dan dikenali bagi penduduk negeri kelantan...Opss kalau yang tak kenal memey tok leh panggil ore kelate lah, mugo bendo nih make sedak...Lolzzz


Kepada yang tak faham bahasa kelantan tu anggap sahaja mek cah sedang pening kepalo untuk menaip entri ini bagi membolehkan orang yang berasal luar dari kelantan faham maksud 'colek' tu apa...Yang sebenornya kalau kat luar colek sinonim dengan nama rojak buah..tapi itu untuk colek buah tapi bagi colek perut, colek paru, colek kerang, colek ayam dan bla bla mek cah tak tahu la pulop tu.....sememangnya masyarakat kelantan kaya dengan 'colek' lebih-lebih lagi dibulan Ramadhan yang mulia ini..Oh mula lah kedai makan/restoran di kelantan berniaga 'colek' sebab itu merupakan permintaan yang popular di bulan ramadhan....


so bagi remaja lelaki kebiasaannya akan menikmati keenakan 'colek' bila pulang dari solat terawih....Oh makan 'colek' sambil lepak dengan kawan-kawan mereka...makan colek bukannya kejap pun tapi berjam-jam gara-gara terlebih berbual..Lolzz nasib baik la abah mek cah bukan yang jenis macam tu..balik jer dari terawih terus tidur..*eh apa kaitan cerita abah mek cah dengan entri ni*..Bhahahhaha sekarang mek cah sedang menunggu kepulangan adik dan misi mencari 'colek' paru bakal bermula...hehe cer tengok "colek paru" kat bawah memang nampak sedap kan..itu citerasa mek cah..Opss citerasa korang tak tahu la pulop..:P


sebagai kesimpulannya, 'colek' sangat popular di negeri kelantan tidak kira lah colek apa yang penting rasanya sangat sedap dan sos/kuah bagi 'colek' sangat unik kerana rasanya sangat mengancam..Fuh!, dan bagi peniaga kedai makan/restoran menjadikan aktiviti menjual 'colek' sebagai pendapatan sampingan di bulan Ramadhan...Nak cuba?beli lah sendiri..Agagaga..:P

Thanks for reading..

p/s::Maaf sekiranya ada kekurangan di entri kali ini...takut korang tak faham..hum semua picha mek cah cekau dari my sayang Google...Fuii, sempena nak raya ni kan apa kata sertai peraduan dari DARLIE, bukan sahaja dapat gigi sihat dan putih malah berpeluang memenangi BERLIAN tau..mana la tahu rezeki korang kat sini dan syaratnya pun bulih kito...Fuh!, kalau dapat ni beraya sakan la kan...KLIK SINI tau untuk join..hehe macih!!


--SMS/WHATSAPP/VIBER : +6010-8931044 --

47 ulasan:

  1. dulu, masa wan duk belajar kat kota bharu.

    kerek jugok tubek make colek.
    wan suko colek buah jah.
    colek ayam pun boleh kiro.

    colek paru tak make lagi.

    paru tu pelepong awok owk?

    BalasPadam
  2. ooo.. ini la yg kak ina nk huhuhu :)

    BalasPadam
  3. heeee. sedapnye. mie dah biasa words colek ni . ayah org klantan laa katakan. mie balik kelantan raya ni :)

    BalasPadam
  4. kerang, hazanis mknan yg terakhir tu pe nme dia...kite x prnh tgk. frst time tgk..

    BalasPadam
  5. lamo gilo dok makey colek kerang. tliur ngoti doh ni. huaaa...

    BalasPadam
  6. Ni sero nok blk kelate lalu ni
    adoh

    BalasPadam
  7. kak c0meyy~
    apa tjuk lgu bL0g neyh??
    best la..:)

    BalasPadam
  8. sungguh terr.colek sedak gak kat stadium.popia stadium macey2 colek ado.hehe.zufar oghe klatey gok. :)

    BalasPadam
  9. colek ? suka kropok lekor pantai timur je :)

    BalasPadam
  10. kesukaan kito la ni colek gak!!! adoiiiii..teliurrr weh kak :P

    BalasPadam
  11. berahi dio colek paru...kito suka colek perut dgn kerang lagi...hehehe...lagipon x ajin makan colek paru...

    BalasPadam
  12. Hee macam sedap je. Teringin nyaaa nak makan. :)

    BalasPadam
  13. hahah..feveret colek kerang,ayam ngan buah..sebenarnye benda yg bagi sedap make colek tu dia punye sos..lebih2 lagi kalo sos hitam..make gak dop tegur ore doh.

    BalasPadam
  14. yummy..sedapnya..nanti pg kelantan kena try..:)

    BalasPadam
  15. @Syazwan Che Deraman
    raso2 pelepong doh dia lebih kure kat bhagian hati...paru tu ore luar pnggil..ore klate xthu pnggil gapo..kihkih

    BalasPadam
  16. @Fatin Shahira
    hihi ini lah atin..kt kolej xde jual ke?

    BalasPadam
  17. @Mimieesyeerro
    kalau ore klate msti thu mimi..:P

    BalasPadam
  18. @The ShomeL TwinZ
    yg last tu colek paru..hehe tp jrg nk jumpa..:)

    BalasPadam
  19. @Zufar Najib
    addus sakat tahun ni xsapa lg tuh stadium..:(

    BalasPadam
  20. @Rawkzell
    lain kli kena rasa colek pulop..:P

    BalasPadam
  21. @Jannah Jane
    klu sebut colek sedak blko tu jnnah..hihi

    BalasPadam
  22. @Nick Nashram
    os hitam dan kacang lg terbaek lah colek tuh...huhu

    BalasPadam
  23. mek cah sajoo jah buat kito terliurrr. sero nk buko poso laluh nim. hahahaha :DD

    BalasPadam
  24. Bila free nk blanja makan colek? Napok brehi molek!

    BalasPadam
  25. Alahhhhhhh tak leh makan colek tahun nie. Fie baru buat operation, and segala-segala jenis colek seafood belacan kekacang is not allowed !

    BalasPadam
  26. colek tu colek dengan budu ke?hehe =p

    BalasPadam
  27. @aizadalias
    isk salah faham dah tu aizat....xder kaitan ngn budu

    BalasPadam
  28. colek paru? ohsem!!

    nak rasa! nnti lepak ngan onie sila buat oke!!

    BalasPadam
  29. nampak sangat sedap..
    harap dpt la jodoh ngn org klntn..boleh mkn colek..huwawawa..

    BalasPadam
  30. Pagi2 lagu nie bukak blog tgk plop gonie , aduhh , sekso molek , haha

    BalasPadam
  31. Arhhh!! ngam2 pula aku buka entry ni tengah hari. Aku lapar gila tgk. arhhhhh

    BalasPadam
  32. urgghh sedap sero....nok sikit ..sikit ja !!
    Huuu....nice entry that you have ...so, nice to meet yea

    BalasPadam
  33. cik adik comei.
    lambat weh kelik klate.meme rindu nak make sgalo jenis colek la..dapnyoooo =D

    BalasPadam
  34. pergh !
    terliur tgok kerang2 tu.
    it looks yummy :)

    BalasPadam
  35. blanjo colek ko sayo buleh x mek cah?

    BalasPadam
  36. haha yep2. time kt klantn dlu dorang slalu cite pasal budaya makan colek afte terawih. tp kte x sempat try pun. hewhew~

    BalasPadam

siapa komen, dapat bunga ♥ ^^◕‿◕✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...