Resepi Kek Pisang Kukus

Assalamualaikum Cinta.

Mungkin disini ramai peminat buahan tempatan iaitu pisang bukan? Alang-alang tengok buah pisang yang lebih boleh la cuba membuat Kek Pisang Kukus yang terlajak mudah dan sudah semestinya sedap. Selain Kek Pisang Kukus ianya juga boleh dibakar tau dalam suhu 170°c selama 40 minat atau sehingga masak. Gara-gara suami suka makan kek pisang maka misi memikat hati suami bermula, alhamdulillah ternyata usaha membuat Kek Pisang Kukus tidak sia-sia kerana mendapat pujian ikhlas dari suami katanya rasa Kek Pisang Kukus ni dah macam yang jual kat kedai malah lebih sedap dari tu. Auccchhh! puji melambung betul!. , teringat pula "Resepi Nasi Ayam Mudah".

RESEPI KEK PISANG KUKUS

resepi kek pisang kukus sedap 
 Bahan-bahan Kek Pisang Kukus :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
* ayak bersama
  • 3 @ 4 biji pisang berangan- dileyek
  • 3/4 cawan minyak mazola/minyak masak
  • 4 biji telur size A
  • 1 cawan gula @ 3/4 cawan gula (ikut suka nk manis ke x ye)
  • 1 camt esen pisang
Cara-cara memasak :
  1. Ayak tepung bersama soda bikarbonat dan baking powder. Ketepikan
  2. Telur bland
  3. Campurkan gula dgn minyak
  4. Pastu gaul sebati telur dgn minyak dan gula..
  5. Masukan tepung yg di ayak sedikit demi sedikit + esen pisang
  6. Kukus selama 40minit @ sehingga masak..
  7. Versi bakar pun boleh juga dengan suhu 170°c selama 40 minit atau sehingga masak.
cara membuat kek pisang kukus

Selamat mencuba resepi kek ini, kalau yang dah bergelar isteri wajib pandai pikat hati suami dengan masakan. Mek Cah masih lagi ingat pesanan aunty Dora nak jaga hati suami adalah melalui masakan. Jadi jangan malas untuk cuba dan terus mencuba resepi yang baru. Sedap ko dop tu lain kiro okay janji usaha! . Ekekeke

SMS/WHATSAPP: +6010-8931044

Cara Mengetahui Jantina Bayi Dalam Kandungan

Assalamualaikum Cinta.

Disaat ini tiba-tiba rajin untuk update artikel Cara Mengetahui Jantina Bayi Dalam Kandungan yang mungkin menjadi carian kepada ibu mengandung mahupun mereka yang bakal bergelar bapa. Sungguh teruja bukan untuk mengetahui jantina bayi dalam kandungan sebabnya senang untuk membuat persediaan awal sebelum kelahiran bayi. Ini adalah sebahagian dari petua dan kaedah yang dapat dikongsikan. Mungkin ada sedikit sebanyak tanda-tanda tersebut ada pada ibu-ibu yang mengandung. Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak mampu memberikan informasi kepada mereka yang bakal bergelar ibu dan ayah tetapi peratus kebenaran Mek Cah tidak pasti . Lagipun tak salah kita semua berteka teki memandangkan hingga saat ini ibu yang mengandung sudah pasti dapat merasai anak yang dikandung lelaki ataupun perempuan. Lagi satu, jangan lupa para ibu hamil dapatkan informasi 'Cara meneran dengan betul ketika bersalin' untuk mengelakkan daripada berlaku koyakan teruk pada perineum atau digunting. 

Cara Mengetahui Jantina Bayi Dalam Kandungan

Jika anda hamil anak lelaki
1. Perut anda memboyot ke hadapan dan kelihatan ‘tajam’
2. Anda tidak mengalami ‘morning sickness’
3. Wajah anda berseri-seri
4. Rambut anda lebih lebat dan berkilat ketika hamil
5. Kulit anda kering
6. Hidung kelihatan lebih kembang
7. Anda mengidam makanan berprotein dan masin seperti keju dan daging
8. Payudara kanan lebih besar dari payudara kiri
9. Sering diserang sakit kepala

Cara Mengetahui Jantina Bayi lelaki Dalam Kandungan

10. Bayi di dalam kandungan lebih suka baring di sebelah kanan
11. Bulu kaki anda memanjang lebih cepat ketika hamil
12. Garisan perut dari bawah ke atas nampak gelap dan tidak putus
13. Ikat cincin perkahwinan anda dan gantung di atas perut. Jika cincin tersebut berpusingpusing bermakna anda hamil anak lelaki.
14. Gunakan soda bikarbonat (tepung penaik) bersama air kencing ibu paling pekat (air kencing paling pekat adalah pada waktu pagi). Sekiranya air kencing anda berbuih bermakna bayi di dalam kandungan adalah bayi lelaki.

Cara Mengetahui Jantina Bayi perempuan Dalam Kandungan

Jika anda hamil anak perempuan 
1. Perut anda bulat
2. Anda mengalami ‘morning sickness’
3. Sering mual pada menu yang beraroma tajam
4. Wajah anda tidak berseri. Kata orang tua, anak ambil seri.
5. Kulit anda lembut
6. Rambut anda nipis dan tidak bermaya
7. Punggung kelihatan lebih besar
8. Anda mengidam makanan yang manis seperti jus, buah-buahan dan gula
9. Emosi kurang stabil dan suka marah-marah
10. Bayi di dalam kandungan suka baring di sebelah kiri
11. Garisan perut dari bawah ke atas nampak lebih cerah dan putus-putus
12. Sama seperti cara di atas, gunakan soda bikarbonat (tepung penaik) bersama air kencing ibu pada waktu pagi. Sekiranya air kencing anda tidak berbuih bermakna bayi di dalam kandugannya ialah bayi perempuan.

Cara Mengetahui Jantina Bayi Dalam Kandungan | Walaupun cara mengetahui jantina bayi dalam kandungan datang dari orang lama, tidak semestinya seratus peratus betul. Segalanya adalah kuasa dan ketentuan Allah S.W.T. Bayi lelaki atau perempuan tidak penting kerana apa yang paling penting adalah bayi yang bakal dilahirkan nanti sihat dan sempurna. Semoga perkongsian ini bermanfaat dan berguna.

SMS/WHATSAPP: +6010-8931044
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...